itgoeson

Fraser Island

Australien 2016 Permalink0
Igår kom vi tillbaka till hostellet efter två nätter i tält på Fraser Island. Vi åkte mest bil och det var en hel del bumpy rides upp och ner i skogen och längs stranden, men det var kul! Hade förstås varit ännu roligare att få köra bilen men vi är ju under 21 så det fick vi inte. Vi simmade i några olika sjöar, åkte pulka på sand, såg dingos, vandrade och spelade kort. Typ. Och så hade jag och I en spindelincident! Det var en liten huntsman vi hade utanpå vårt tält som var snabb som blixten, men som tur var fick vi hjälp med att få bort den. Jag tyckte det gick jättebra att sova i tält och sov nästan som en stock båda nätterna medan Ida inte var så värst imponerad, men det var ju bara två nätter så det gick bra ändå!

Ön hade ett par väldigt vackra ställen och Australien slutar nog aldrig att imponera och ta andan ur mig. Det är så annorlunda mot allt annat jag sett och jag vill bara se mer!

Det var ett par roliga dagar men nu ska det bli skönt att få göra vår egen mat igen, slippa stiga upp klockan sex på morgonen och bara få bestämma allt själva i en vecka framöver innan det är dags för nästa tour.

Coastal Walk, livet och nya äventyr

Australien 2016 Permalink1
Vår visit i Noosa var riktigt bra. Det var ett väldigt litet ställe så vi gjorde inte så mycket, hängde mest vid hostellet och läste böcker. Den enda hela dagen vi var där, igår, gjorde vi en Coastal Walk från morgonen. Det var lite molnigt men utsikten var hur vacker som helst under hela färden! Dock fick jag inga bilder som gjorde den rättvisa. Vi såg en del spännande djur också, bland annat en koala (som var jättehögt uppe i trädet så jag fick inte alls någon bild), en en meter lång ödla och största spindeln vi sett hittills!

Senare på kvällen slog jag följe med vår norska rumskompis när han skulle till stranden och my, vad det var vackert! Himlen var full av stjärnor, det var fullmåne och endast några moln som ibland gjorde det lite mörkare ett tag före månskenet bröt sig genom igen. Vi satt där två timmar minst och bara pratade om allt och ingenting och då konstaterade vi följande: De "stora" sakerna, som större gruppresor, typiska turistgrejer med fart och fläkt hela dagen, i all ära men visst i världen är det de små sakerna, som att sitta tillsammans med en person man nyss träffat men känner sig hur bekväm som helst med, på en folktom strand under fullmånen och peka ut stjärntecken och njuta av vågornas brus, som är grädden på moset, pricken över i, the cherry on top. Det är nog det som är livet. Och jag har ju alltid sagt det: det är de små sakerna som gör livet stort.

Vi är nu på Rainbow Beach som är ett jättelitet ställe och härifrån åker vi imorgon till sandön Fraser Island! Där ska vi köra omkring med bilar och bada i champagnepoolar (man får under inga omständigheter ens doppa tån i havet för det är fyllt med livsfarliga djur tydligen) och förhoppningsvis sandboarda och jag vet inte ens vad allt vi ska ta oss an. Alla som har varit där säger att det är helt amazing och det hoppas jag att det är! Nu sover vi alltså på ett hostel men följande två nätter spenderar vi i tält, antagligen med en massa stora spindlar. Fast vi är taggade till tusen ändå!

Det jag egentligen skulle skriva i detta inlägg var att vi antagligen kommer vara rätt nerkopplade de närmsta dagarna och därför kommer inga nya inlägg dyka upp på ett tag. Oh well, så kan det gå.

Från gårdagens promenad längs kusten. Skulle gärna sätta hit flera bilder men det vill inte alls som jag vill för tillfället så de får vänta ett tag!

En redig update

Australien 2016 Permalink1
I skrivande stund sitter vi i bussen på väg till Noosa. Ursprungstanken med sagda ställe var att göra en kajaktur och campa en eller två nätter, men efter att bara hört dåliga saker om upplevelsen bestämde vi oss för att skippa det eftersom vi inte var särskilt keen on det från första början, och istället bara stanna på ett vanligt hostel två nätter och sedan dra vidare. Vi har hört att själva stället är otroligt vackert så det var nog en självklar destination ändå. Hoppas att det lever upp till förväntningarna! Campandet sparar vi till nästa vecka när vi åker till Fraser Island.

Jag sa åt Ida när vi åkte iväg från Brisbane att visst är det en helt bra stad, men inget jag kommer att längta mig tillbaka till och tänka "Åh vad jag saknar Brisbane!" (Inte som med Melbourne, Surfers och Byron som jag började sakna stunden vi åkte därifrån, typ .. Dock åker vi ju tillbaka till Melbourne i slutet på vår resa eftersom vi flyger hem därifrån, så det ser vi båda framemot!) Med det sagt så hade vi ändå en bra vecka i storstaden. Vi fick ha bra (otroligt varmt!) väder hela tiden förutom igårkväll när vi hade mysväder med blixtar och dunder.

Förutom att vi var på zoo så har vi shoppat lite, hängt med en svensk tjej (svenskar är everywhere) en hel dag då vi låg vid pool/strand/parkgrejen South Bank och tog en gratis färja för att se staden ur en annan synvinkel (och dessutom lärde vi oss en massa saker av tjejen eftersom hon var åtta år äldre än oss och har varit med om och gjort en hel del. Till exempel har jag helt och hållet slutat stressa över det här med att vara ensam och så är jag nästan säker på vad jag ska göra i höst osv, ja det var en bra dag!), träffat J, varit till Chinatown, ätit glass och dessutom lyxat till vår fredagkväll med att pröva på Domino's pizza (en perfekt sized och urgod pizza för fem dollar, vilket är 3,25 euro. What's not to love?) första och definitivt inte sista gången. (Jag kan äta något så när normalt igen och det är rätt underbart.) Det här med att vara hälsosamma är ju något vi till viss del har skippat .. Det finns så sjukt mycket gott man måste testa! Och så försöker vi ju vara så billiga som möjligt för det mesta. Inte är det ju som att vi vräker i oss mängder med skräpmat varje dag, men det är nog otroligt stor skillnad på det jag äter här och det jag äter hemma. Dock hör det ju faktiskt inte till vanligheterna att jag backpackar i Australien så jag tycker det är helt okej.

Kanske jag borde slänga iväg kortare inlägg lite oftare istället för att smälla hit fem kilometer text när det väl kommer ett inlägg? Oh well, kan ju försöka väga upp det med ett par bilder. (Ps, förlåt M, jag märkte att jag bara har en bild på I .. Ska bli bättre på att fota henne.)

Vi hade vårt eget lilla krypin i rummet och det var faktiskt rätt skönt att få lite privacy!