itgoeson

Manly och det bästa med Sydney

Australien på WHV 16-17 Permalink0
I söndags var vädret rätt kasst, jag och I hade tänkt ta ferryn över till Manly men vi sköt upp det rätt länge och stack istället och handlade mat och sånt i hopp om att vädret skulle bli bättre, men när det inte blev det tänkte vi bara äh screw it och så åkte vi i alla fall. Kanske inte den smartaste idén med tanke på att hela grejen med att åka till Manly är att ligga på stranden meeeen det var helt kul ändå. Varken han eller jag har varit där förr så vi bara strosade omkring längs gatorna och spanade in alla restauranger och caféer och glassbutiker som fanns. Det var ett mysigt litet ställe och jag vill definitivt åka igen när vädret är bra!

En grej som är lite rolig är att jag faktiskt börjar tycka om Sydney. Själva stan not so much, ännu, men hostellet är helt otroligt bra med världens bästa personal, området det ligger i är riktigt fint och mysigt, nära till en park (där jag ikväll hade bästa workouten sedan jag tog pr i marklyft där hemma för typ tre månader sen) och till tågstationen osv och hostelupplevelsen gör nog en grymt stor skillnad i åsikten om en stad eller ett ställe!

Det bästa med Sydney är nog ändå alla fina vänner jag fått här. Jag är så glad att jag valde som jag gjorde och faktiskt kom hit trots att jag inte var riktigt säker på varför jag gjorde det, för hade jag inte kommit nu och till det här hostellet hade jag gått miste om så många underbara personer! Dock åker nästan alla jag brukar hänga med vidare den här veckan så det är ledsamt as usual .. Men de flesta har länge kvar i Australien så det är inte omöjligt att vi ses igen.

Coastal Walk x2

Australien på WHV 16-17 Permalink0
Hela förra veckan bestod av en massa program och det var en himla bra vecka faktiskt! Vädret var inte det bästa varje dag men när det väl var det såg vi till att verkligen ta ut det mesta av dagen.

Som i fredags till exempel, då stack jag och I, från Kanada, och A, från Chile, till Bondi Beach och gick Coastal Walken till Coogee. Lika vackert som jag mindes att det var! Sen åt vi en sen lunch och så chillar vi på stranden ett bra tag innan vi åkte tillbaka till hostellet, deltog i gratis bbq som hostellet ordnade och senare på kvällen blev det en utgång jag inte lär glömma i första taget. Det var så kul!

I lördags var det också bra väder så då hängde jag och I på med A och två andra killar från Chile när de skulle gå Coastal Walken men från andra hållet, haha. Helt kul att gå den igen, man kan nog inte bli trött på att se så där vackra vyer. Längtar tills jag någon gång roadtrippar västkusten här i Oz, det sägs vara helt otroligt.

Jobbjakten i Sydney har börjat

Australien på WHV 16-17 Permalink0
I söndags om kvällen hoppade jag på bussen till Sydney. Klockan sex på måndagsmorgonen var vi framme och då hamnade jag sitta på gatan en stund eftersom hostellet (som är det som  är högst upp i vänstra hörnet på bilden) öppnade först klockan åtta. Men det var bra övning inför hur jag högst antagligen kommer spendera jul och nyår .. (Innerst inne skojade jag lite där, men ändå inte.)

Orsaken till varför jag är i Sydney nu trots att jag low key hatar det är för att folk sa det var lättare att få jobb här, vädret är mestadels bättre (dock regnade det hela dagen igår, därav det två timmar långa Starbucksbesöket, och blåser lite kallt idag), stränderna är amazing, en av mina goda vänner bor här och en annan är på inkommande, plus att jag konstaterade för någon dag sedan att en orsak är nog att det hade känts för lätt att stanna i Melbourne där jag redan trivs och hittar rätt bra osv. Jag kände liksom för lite mer utmaning. Ibland får man ju fråga sig hur jag egentligen tänker.

De senaste dagarna har jag vandrat omkring och gett ut mitt cv till olika restauranger och caféer och svarat på annonser. Hittills har jag inte fått napp men det är inte akut med ett jobb ännu så jag tar det rätt lugnt än så länge. Är mer orolig över var jag ska sova under de sista dagarna i december, när allt redan varit slutsålt i veckor om inte månader. Äh, det löser sig.

Hostellet jag för tillfället har bosatt mig i är rätt trevligt, ligger typ en tjugo minuters promenad från CBD men det är helt okej, har ju inget emot att gå. Jag har gått oskojat tre timmar om dagen, om inte mer, sen jag kom hit! Dock är jag inte ännu så värst övertygad om själva stan, men kanske jag lär mig tycka om den så småningom.